Τίτλοι Ειδήσεων
A+ R A-

Εκδηλώσεις

Το σημερινό πρόγραμμα προβολών του 20oύ Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

E-mail Εκτύπωση PDF
Συνεχίζεται για ένατη και προτελευταία ημέρα σήμερα το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που άνοιξε αυλαία την Παρασκευή 2 Μαρτίου.
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, οι αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας αλλά και αυτές του Λιμανιού, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης και Σταύρος Τορνές, είναι ανοιχτές για το κοινό, προβάλλοντας ξεχωριστά ντοκιμαντέρ.
Μάλιστα, στη φετινή διοργάνωση εντάχθηκαν πλήρως οι δήμοι Καλαμαριάς και Παύλου Μελά στον προγραμματισμό, με καθημερινές προβολές στο Κέντρο Πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης» του Παύλου Μελά και το Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη».
Δείτε αναλυτικά το σημερινό πρόγραμμα προβολών:
ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ
11:00 Τελόνιους Μονκ: Straight, No Chaser | Thelonious Monk: Straight, No Chaser
13:00 Λόγια του ονείρου | somniloquies
13:00 Ω, ανθρωπότητα! | Ah, Humanity!
15:30 Ό,τι μας πούνε | Vi bara lyder
15:30 Πριν την αποχώρηση | Avant l' envol
15:30 Σύνθεση | Composite
17:45 Το βαλς του Κουρτ Βάλντχαϊμ | Waldheims Walzer
20:00 Κανίβαλος | Caniba
22:30 Μίστερ Γκέι Συρία | Mr. Gay Syria
ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ
11:00 Η θρυλική συλλογή Μπρίντον | Saving Brinton
13:00 Η Κούβα και ο οπερατέρ | Cuba and the Cameramen
15:30 Europe | Europe
15:30 Το ταξίδι του Ορφέα | The Journey of Orpheus
18:00 Μια λεπτή ισορροπία | Μια λεπτή ισορροπία
20:15 Σκιές ονείρων | Σκιές ονείρων
22:15 Στο σώμα της | Στο σώμα της
ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ
12:30 Η ατέλειωτη εποχή | The Long Season
15:00 Η σύναξη | Al Gami'ya
17:30 Πατέρες και γιοι | Of Fathers and Sons
20:00 Αρκεί να μην είναι πόρνη | Là où les putains n'existent pas
22:00 Άνθρωποι στην έρημη χώρα | People οf the Wasteland
22:00 Ναρκαλιευτής | The Deminer
ΤΩΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ
12:45 Η φωνή του Αντώνη | Η φωνή του Αντώνη
15:00 Ex Libris: Η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης | Ex Libris: Τhe New York Public Library
19:00 Ο καιρός των μελισσών | Il tempo delle api
19:00 Ο τελευταίος κυνηγός μελιού | The Last Honey Hunter
21:30 Ο κλεμμένος Ροντέν | Robar a Rodin
23:15 Ορκιστείτε παρακαλώ | Ni Juge Ni Soumise
ΟΛΥΜΠΙΟΝ
13:00 Αλλάζοντας τους κανόνες του παιχνιδιού | The Game Changers
15:00 Ανγκάρ: Η ματωμένη εποχή | Angkar
17:30 Η άλλη πλευρά των πάντων | Druga Strana Svega
19:45 Ημερολόγια του Όσλο | The Oslo Diaries
22:15 Σκόπιμη καταστροφή | Intent to Destroy
ΦΡΙΝΤΑ ΛΙΑΠΠΑ
13:30 Ξαδέλφες | Primas
15:30 Η μέθοδος | Η μέθοδος
15:30 Πάνω απ’ όλα το έργο | Πάνω απ’ όλα το έργο
18:00 Μετά – Στοιχεία για το 2017 | Μετά – Στοιχεία για το 2017
20:30 Ένας σπόρος για την αλλαγή | A Seed for Change
23:00 Παριστάνοντας τον Θεό | Playing God
ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
20:00 HLA | HLA
20:00 Relics | Relics
22:00 Paranauê: The Documentary | Paranauê: The Documentary
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
20:00 Το Μπαλκόνι – Mνήμες Κατοχής | Το Μπαλκόνι – Mνήμες Κατοχής
22:00 Εγώ κι ο ίσκιος μου: Ένα ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Παπάζογλου | Εγώ κι ο ίσκιος μου: Ένα ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Παπάζογλου
thestival.gr

Ο «Ερωτόκριτος» ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη

E-mail Εκτύπωση PDF
Βασισμένο στο ομώνυμο ποίημα του Βιτσέντζου Κορνάρου, το μιούζικαλ του Δημήτρη Μαραμή, «Ερωτόκριτος», η μεγάλη επιτυχία που εγκαινίασε την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), τον περασμένο Μάιο, ταξιδεύει στη συμπρωτεύουσα, για να παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στις 9, 10 και 11 Μαρτίου, στις 9 το βράδυ.
Ο Δημήτρης Μαραμής υπογράφει τη μουσική, το λιμπρέτο και τη μουσική διεύθυνση του «Ερωτόκριτου», ενώ η σκηνοθεσία, η χορογραφία και το σκηνικό είναι του Κωνσταντίνου Ρήγου, διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ.
H πρώτη αυτή παραγγελία μιούζικαλ της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ εξελίχθηκε σε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της σεζόν 2016/17, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές και ενθουσιάζοντας το πολυπληθές κοινό που το παρακολούθησε στις sold out παραστάσεις του.
Ένα από τα ωραιότερα έργα της κρητικής λογοτεχνίας
Ο «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου είναι ένα περιπετειώδες αφηγηματικό ποίημα, το οποίο γράφτηκε τέσσερις αιώνες πριν, περίπου το 1600, στην Κρήτη. Συγκαταλέγεται στα ωραιότερα έργα της κρητικής λογοτεχνίας και αναγνωρίζεται ως μία από τις σημαντικότερες δημιουργίες της Αναγέννησης και συνολικά του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Πρόκειται για ένα έργο με περισσότερους από 10.000 στίχους σε κρητική διάλεκτο, ομοιοκαταληξία και ρυθμό ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, το οποίο εξιστορεί τον έρωτα δύο νέων από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, του Ερωτόκριτου, γιου ενός αυλικού, και της Αρετούσας, κόρης του βασιλιά της Αθήνας, Ηράκλη, που, ύστερα από πολλές περιπέτειες, αντιδράσεις και αντιξοότητες, οδηγείται σε αίσιο τέλος.
Εστιάζοντας στην ένταση των συναισθημάτων
Ο Δημήτρης Μαραμής συνέθεσε ένα έργο γεμάτο δυνατές μελωδίες, πάνω στο αριστούργημα του Κορνάρου, κρατώντας την κρητική διάλεκτο και το μέτρο (δεκαπεντασύλλαβος) του έργου. Με επιρροές από τη μουσική παράδοση της Κρήτης, αναφορές στην τζαζ, τα μπλουζ, αλλά και τον Χατζιδάκι, ο συνθέτης δημιούργησε ένα νέο μελωδικό σύμπαν για τους χιλιάδες στίχους του «Ερωτόκριτου».
Ο «Ερωτόκριτος» του Μαραμή δεν τοποθετείται σε συγκεκριμένο χρόνο και χώρο. Εστιάζει, κυρίως, στα διαχρονικά στοιχεία της ερωτικής ιστορίας του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, στην «αρρώστια» του πόθου και στις περιπέτειες των δύο νέων, μέχρι να φτάσουν στο αίσιο τέλος του γάμου τους, παρά τη χρήση του ιδιαίτερου δεκαπεντασύλλαβου του Κορνάρου, που παραπέμπει στο πρωτότυπο ιστορικό πλαίσιο.
Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο, κινείται η σκηνική απόδοση του Κωνσταντίνου Ρήγου, ο οποίος έστησε μια παράσταση με σύγχρονα υλικά και μινιμαλιστικό σκηνικό, αλλά και μια live κάμερα που εστιάζει στην ένταση των συναισθημάτων. Η σκηνοθεσία ακολουθεί το μουσικό κείμενο και τη γλώσσα του «Ερωτόκριτου» και, την ίδια στιγμή, αναδεικνύει όλα εκείνα τα διαχρονικά ζητήματα, που ενώνουν και, ταυτόχρονα, χωρίζουν την Αρετούσα και τον Ερωτόκριτο, με τη δραματική και επαναστατική ένταση ενός Ρωμαίου και μιας Ιουλιέτας.
Χωρίς να προδοθεί ούτε μία συλλαβή από τον λόγο του Κορνάρου
Ο Δημήτρης Μαραμής σημειώνει: «Χρειάζεται θάρρος, για να καταπιαστείς με ένα αριστούργημα της ελληνικής λογοτεχνίας, όπως ο “Ερωτόκριτος”, και να συνθέσεις τη μουσική του εκδοχή. Η πρώτη μου επαφή ως συνθέτη με τον “Ερωτόκριτο” έγινε, όταν ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός μού ζήτησε να γράψω πρωτότυπη μουσική και τραγούδια για την παράσταση, που θα ανέβαζε στο θέατρο Ακροπόλ, το 2011. Την επόμενη χρονιά, άρχισα να παρουσιάζω ευρύτερα τα τρία κεντρικά τραγούδια, τα οποία ήταν αντιπροσωπευτικά της αιρετικής μουσικής μου προσέγγισης. Παράλληλα, πειραματιζόμουν και με άλλα μέρη του. Η ανταπόκριση του ακροατηρίου σε κάθε άκουσμα του πρώιμου αυτού υλικού με οδήγησε να βυθιστώ περισσότερο στο έργο και να οραματιστώ μια ολοκληρωμένη μουσική σύνθεση, ένα μιούζικαλ με δομή όπερας που δεν θα περιείχε καθόλου αφήγηση σε πρόζα.
Έχοντας συνθέσει κάποιες κεντρικές σκηνές κι έχοντας σχεδιάσει τον σκελετό όλου του έργου, το 2014 το παρουσίασα στον συνθέτη Γιώργο Κουμεντάκη, ο οποίος, αφού το μελέτησε, μου ζήτησε, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη Αλέξανδρο Ευκλείδη, να το ολοκληρώσω ως ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ.
Το πρώτο ερώτημα, που έθεσα στον εαυτό μου, ήταν το πώς θα προσέγγιζα μουσικά αυτό το κλασικό αριστούργημα των δέκα χιλιάδων στίχων, γραμμένο στην κρητική διάλεκτο, μέρη του οποίου σιγοτραγουδιούνται από όλους τους Έλληνες στην παραδοσιακή τους μελοποίηση. Θεώρησα ότι πρέπει να μελοποιηθεί με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο σε σχέση με αυτά που είχαμε συνηθίσει έως τώρα, χωρίς, όμως, να προδοθεί ούτε μία συλλαβή από τον λόγο του Βιτσέντζου Κορνάρου. Το δεύτερο βήμα ήταν να αφουγκραστώ ανεπηρέαστος τη μουσική των αθάνατων αυτών δεκαπεντασύλλαβων, οι οποίοι κρύβουν ήχους, ρυθμούς, συμφωνίες, διαφωνίες, μουσικές πολλές και διαφορετικές μέσα στο αυστηρό τους ποιητικό πλαίσιο.
Άρχισα να οργανώνω τη μουσική μου εργαλειοθήκη. Έπρεπε, από το χάος των ηχητικών συνδυασμών της μουσικής, να επιλέξω μόνο τα απαραίτητα μουσικά εργαλεία, με τα οποία θα μπορούσα να ξεκλειδώσω το συγκινησιακό πάθος, το νόημα και την ομορφιά αυτών των στίχων. Επέλεξα ως βάση την πεντατονική κλίμακα με blue notes, ρυθμολογία βασισμένη σε τρίηχα και 6/8 από τα μπλουζ, αρμονίες από την τζαζ και τη ροκ. Δεν μου αρκούσαν όμως. Δεν μπορούσα να αγνοήσω την κρητική και γενικότερα ελληνική μουσική παράδοση, όπου αβίαστα τα 5/8 και τα 7/8 έδεναν με τους στίχους του έργου. Έτσι, έκανα μείξη όλων αυτών και τα έθεσα στην υπηρεσία της σύνθεσης.
Η μαγιά του μουσικού έργου θα ήταν η χρήση καθοδηγητικών μουσικών θεμάτων - Leitmotiv, δηλαδή μοτίβων και συγκεκριμένων συνδυασμών συγχορδιών που θα συμβόλιζαν συγκεκριμένες καταστάσεις, έννοιες, αλλά και χαρακτήρες μέσα στην πλοκή, και τα οποία θα επανέρχονταν κατά τη ροή του έργου σε διαφορετικές σκηνές και χρονικές περιόδους. Ο κάθε χαρακτήρας από τους πέντε βασικούς ήρωες έχει δομηθεί με τα δικά του μοτίβα, ώστε, ακούγοντας τη μουσική, ακόμη και χωρίς τους στίχους, να κατανοεί ο θεατής ποιος ακριβώς είναι.
Όσον αφορά στο ποιητικό κείμενο, ήταν, εξαρχής, ειλημμένη η απόφαση να χρησιμοποιήσω το πρωτότυπο κείμενο του Βιτσέντζου Κορνάρου, καθώς σε αυτό κρύβεται όλη η ποιητική δύναμη και η άφθαρτη ομορφιά του έργου. Σπάνια χρησιμοποιείται στην όπερα, στο μιούζικαλ γενικότερα, ένα ποιητικό κείμενο τόσο υψηλής ποίησης, και το γεγονός αυτό, από μόνο του, συνιστά μια πρόκληση και προσδίδει μια ιδιαιτερότητα, για να μην πω μοναδικότητα, στο όλο εγχείρημα. Δεν ακολούθησα αυστηρά τη γραμμική εξέλιξη της πλοκής, αλλά επέλεξα σκόρπιους στίχους από το σώμα των δέκα χιλιάδων στίχων του έργου και ανασυνέθεσα σκηνές, που δεν υπάρχουν μέσα στο πρωτότυπο, τουλάχιστον όχι σε αυτήν τη μορφή. Έπρεπε να δημιουργήσω ντουέτα, τρίο, κουαρτέτα των χαρακτήρων, κι αυτό δεν μπορούσε να συμβεί με τη γραμμική ανάγνωση του κλασικού κειμένου. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σκηνή “του μπαλκονιού”, όπως την ονομάζω, “Μαγάρι τούτα στην αρχή”.
Στο πρωτότυπο κείμενο, δεν υπάρχει διάλογος ανάμεσα στον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα στην πρώτη τους συνάντηση. Όμως, στο μιούζικαλ, δημιουργήθηκε ένα ντουέτο μεταξύ των δύο νεαρών εραστών, με στίχους ανθολογημένους από ολόκληρο το σώμα του έργου. Με αυτό τον τρόπο, δούλεψα ολόκληρο το λιμπρέτο, ώστε να υπηρετήσει τη συγκεκριμένη φόρμα που ήθελα να του δώσω. Έτσι, η ανάμειξη στίχων με κοινή θεματική από διαφορετικά μέρη του έργου οικοδομεί τον σκελετό της ιστορίας, η οποία παραμένει, ωστόσο, ίδια με το πρωτότυπο».
«Όλο το έργο είναι ένα ψυχολογικό παζλ»
Με τη σειρά του, ο Κωνσταντίνος Ρήγος σημειώνει: «Βρισκόμαστε σε μια αρχιτεκτονική κατασκευή, στην οποία κυριαρχούν σκάλες και επίπεδα, και ξαναφτιάχνουμε την ιστορία του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, όχι, όμως, σε συγκεκριμένο χρόνο. Όλα γίνονται κάπου στο σήμερα, ίσως κάπου στο μετά από μας, χωρίς κάτι να δείχνει απόλυτα συγκεκριμένο. Η ιστορία αναπτύσσεται σαν ένα παζλ με διαφορετικούς χώρους να εναλλάσσονται: από εσωτερικό σε εξωτερικό χώρο παλατιού, φυλακή, δωμάτιο, κρεβατοκάμαρα, αίθριο, μπαλκόνι. Η χορωδία και οι πρωταγωνιστές, ντυμένοι με κοστούμια σύγχρονα, τα οποία φέρουν, όμως, στοιχεία του παρελθόντος, διαμορφώνουν και δημιουργούν, με την παρουσία και τις κινήσεις τους, κάθε στιγμή τον χώρο που χρειάζονται.
Ακολουθώντας το κείμενο που αναδεικνύει με λεπτομέρειες την ψυχολογική κατάσταση των ηρώων, επιχειρώ να αναδείξω όλα τα συναισθήματά τους στο σήμερα. Η Αρετούσα είναι μια επαναστάτρια, ένα κορίτσι του σήμερα, ίσως και του αύριο, η οποία φέρει, όμως, το βάρος της παρουσίας ενός κυριαρχικού πατέρα. Ο Ερωτόκριτος είναι ένας σκοτεινός ήρωας. Ένας πολεμιστής, του οποίου ο έρωτας για την Αρετούσα τού γίνεται μανία. Επιστρέφει από την εξορία, πρώτα για να σώσει τη χώρα του, ύστερα για να σώσει τον βασιλιά και, τέλος, για να διεκδικήσει δικαιωματικά την Αρετούσα. Οι πρωταγωνιστές έρχονται σε σύγκρουση με τους γύρω τους, για να οδηγηθούν, σε αντίθεση με άλλες γνωστές ιστορίες αγάπης, σε ένα αίσιο τέλος.
Όλο το έργο είναι ένα ψυχολογικό παζλ. Και προσπαθώ να υπογραμμίσω δύο ακριβώς στοιχεία: από τη μία το χιούμορ και την ελαφρότητα, από την άλλη το δράμα. Υπερτονίζω τον εφηβικό ενθουσιασμό στο πρώτο μέρος, το εφηβικό δράμα στο δεύτερο. Γιατί, ας μην το ξεχνάμε, στο πρωτότυπο κείμενο, οι ήρωες είναι δυο νεαροί: η Αρετούσα είναι δεκατεσσάρων και ο Ερωτόκριτος μόλις δεκαοχτώ χρόνων. Ο Ερωτόκριτος είναι μια μεγάλη ιστορία αγάπης, ένα επαναστατικό κείμενο για την αγάπη»
Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση και λιμπρέτο (βασισμένο στον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου): Δημήτρης Μαραμής, σκηνοθεσία - χορογραφία - σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος, συνεργάτις σκηνογράφος: Μαίρη Τσαγκάρη, κοστούμια: Γιώργος Σεγρεδάκης, φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας, live κάμερα: Βασίλης Κεχαγιάς, συμπαραγωγή: ΟΜΜΘ και Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, με την υποστήριξη του Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, οργάνωση παραγωγής: Artway - ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΟΝ.  Ερμηνεύουν: Θοδωρής Βουτσικάκης (Ερωτόκριτος), Μαρίνα Σάττι (Αρετούσα), Γκωτιέ Βελισσάρης (Πολύδωρος), Ιωάννα Φόρτη (Νένα), Κωστής Μαυρογένης (Ρήγας). Φωνητικό σύνολο: Νίκος Ζιάζιαρης, Ηλίας Καπάνταης, Νικόλαος Κατσιγιάννης, Ανδρέας Μεταξάς - Μαριάτος, Σταμάτης Πακάκης, Γιώργος Παπαδάκης, Στρατής Στηλ, Σπύρος Σώκος. Ορχηστρικό σύνολο: βιολί: Κωνσταντίνος Παυλάκος, βιόλα: Δημοσθένης Φωτιάδης, τσέλο: Μυρτώ Ταλακούδη, κοντραμπάσο: Μιχάλης Σαπουντζής, σαξόφωνο: Άλκης Καριζώνης, τρομπέτα: Χρήστος Εμεξεζίδης, τρομπόνι: Φιλήμων Στεφανίδης, κρουστά: Νίκος Βαργιαμίδης, πιάνο: Δημήτρης Μαραμής.
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: 25ης Μαρτίου και Παραλία -  Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310 895938 - 9. Τιμές εισιτηρίων: 30, 26, 22, 16, 14 (μειωμένο) ευρώ, ειδικές τιμές για ομαδικά εισιτήρια. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία Μεγάρου, εκδοτήρια πλατείας Αριστοτέλους, ηλεκτρονικά: ticketservices.gr και tch.gr.
naftemporiki.gr

Η πόλη κάτω από τη Θεσσαλονίκη του σήμερα- Αυτές είναι οι εντυπωσιακές αρχαιότητες του μετρό

E-mail Εκτύπωση PDF
1_01.jpg
Πληθώρα αρχαιολογικών ευρημάτων έχει φέρει στο φως η σκαπάνη των αρχαιολόγων, που εργάζονται στους σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης, αποκαλύπτοντας ανοιχτούς αρχαιολογικούς χώρους αλλά και 300.000 κινητά ευρήματα.
Σήμερα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και η Αττικό Μετρό Α.Ε. παρουσιάζουν όλα αυτά τα σπάνια ευρήματα σε μια ημερίδα με τίτλο «Και Αρχαία και Μετρό». Η παρουσιάση είναι ανοιχτή στο κοινό και θα πραγματοποιηθεί στην Αρχαία Αγορά, στις 12:00.
Χαρακτηριστικοί των «θησαυρών», που έχουν αποκαλυφθεί, είναι το προκασσάνδρειο πόλισμα και το νεκροταφείο ρωμαϊκών χρόνων στις παρυφές της Αρχαίας Αγοράς, η ανατολική νεκρόπολη στο σταθμό «Σιντριβάνι», αλλά και ο αστικός χώρος στους σταθμούς «Αγίας Σοφίας» και «Βενιζέλου», όπου καταδεικνύεται η οργάνωση πόλης από την ίδρυση της Θεσσαλονίκης, έως το τέλος της όψιμης αρχαιότητας.
Τα παρακάτω κείμενα υπογράφουν οι: Στέλλα Βασιλεάδου, Κρινώ Κωνσταντινίδου, Ελένη Λαμπροθανάση, Τάνια Πρωτοψάλτη, Σταυρούλα Τζεβρένη, Αρχαιολόγοι Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης
1. ΠΡΟΚΑΣΣΑΝΔΡΕΙΟ ΠΟΛΙΣΜΑ ΚΑΙ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΡΩΜΑΪΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Αμαξοστάσιο Πυλαίας, Σταθμός Φλέμινγκ)
Το 2012, με αφορμή τις εκσκαφές που πραγματοποιήθηκαν στο «Αμαξοστάσιο» της βασικής γραμμής του Μετρό, στην Πυλαία, ήρθε στο φως προκασσάνδρειο πόλισμα του 4ου αι. π.Χ. Ερευνήθηκε έκταση 31 στρεμμάτων και αποκαλύφθηκε τμήμα της πόλης, η οποία ήταν οργανωμένη με το ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα, στα πρότυπα των μεγάλων πόλεων της Μακεδονίας, Όλυνθο και Πέλλα. Τα πολυάριθμα ευρήματα παραπέμπουν σε ένα ακμαίο οικισμό με ισχυρή οικονομία και αναπτυγμένες κοινωνικοπολιτικές δομές. Η μεγάλη ανάπτυξή του τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 4ου αι. π.Χ., η οποία όμως διακόπτεται από την ίδρυση της πόλης της Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο το 315 π.Χ., οπότε και εγκαταλείπεται.
Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί το νεκροταφείο ρωμαϊκών χρόνων (2ος -4ος αι. μ.Χ.) που ερευνήθηκε στα όρια του Σταθμού Φλέμινγκ και μας αποκάλυψε πτυχές ενός άγνωστου μέχρι τώρα οικισμού, στις παρυφές της αρχαίας Θεσσαλονίκης.
1_02.jpg
Σταθμός Φλέμινγκ, τμήμα νεκροταφείου ρωμαϊκών χρόνων
2. Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΝΕΚΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Σταθμός Σιντριβάνι)
2_01.jpg
Σταθμός Σιντριβάνι. Βασιλική και τετράπλευρο κτίσμα
Στο πλαίσιο των εργασιών της κατασκευής του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, στους σταθμούς Σιντριβάνι, Διασταύρωση Τροχιογραμμών και Πανεπιστήμιο,η αρχαιολογική έρευνα αποκάλυψε μεγάλο τμήμα του ανατολικού νεκροταφείου της πόλης, όπως επίσης και τρίκιλιτη κοιμητηριακή Βασιλική στη θέση παλαιότερου κτηρίου με ψηφιδωτά δάπεδα. Συγκεκριμένα έφερε στο φως χιλιάδες ταφικά μνημεία (3000) τα οποία ήρθαν να εμπλουτίσουν την μέχρι τώρα γνώση μας για την οργάνωση και τη συνεχή χρήση του χώρου από την Ελληνιστική περίοδο έως και την Ύστερη αρχαιότητα. Οι τάφοι ανήκουν σε διαφόρους τύπους, λακκοειδείς, κιβωτιόσχημοι, εγχυτρισμοί, βωμοί, βωμοειδείς κατασκευές, καμαροσκεπείς απλοί ή δίδυμοι, ήταν κτερισμένοι με αγγεία πήλινα και γυάλινα, πήλινα ειδώλια, χρυσά και αργυρά κοσμήματα και νομίσματα.
2_02.jpg
Σταθμός Σιντριβάνι. Χρυσό στεφάνι από τάφο, τέλη 4ου -αρχές 3ου π.Χ.
3. Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΨΙΜΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ (Σταθμός Αγίας Σοφίας και Σταθμός Βενιζέλου)
3_01.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας. Οικοδομική νησίδα ελληνιστικών χρόνων
Oι ανασκαφές που διεξάγονται στους δύο σταθμούς εντός του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, στον Σταθμό Αγίας Σοφίας και στον Σταθμό Βενιζέλου, συμπληρώνουν τον τοπογραφικό χάρτη της πόλης, στο ύψος της διαχρονικά κύριας οδικής αρτηρίας, της σημερινής οδού Εγνατίας. Τα ευρήματα σκιαγραφούν την πολεοδομική οργάνωση του αστικού χώρου της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της έως το τέλος της όψιμης αρχαιότητας.
3_02.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας, Βόρεια Είσοδος. Κρηναίο οικοδόμημα/Νυμφαίο
Η πόλη σχεδιάστηκε στα πεδινά της τμήματα με το ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα. Δρόμοι, κάθετοι μεταξύ τους, διαμορφώνουν οικοδομικές νησίδες με κτίσματα οικιστικής και εργαστηριακής χρήσης. Ο ίδιος σχεδιασμός διατηρείται και στους ρωμαϊκούς χρόνους, με μετασκευές μικρής κλίμακας στην κάτοψη των κτισμάτων. Στον 4ο αι. μ.Χ. οι μαρμαρόστρωτοι πλέον δρόμοι πλαισιώνονται από κιονοστήρικτες στοές και εκατέρωθεν αυτών ανεγείρονται μεγάλα κτηριακά συγκροτήματα με πολυτελή ψηφιδωτά δάπεδα, εντοίχιο γραπτό διάκοσμο, ορθομαρμαρώσεις και opus sectile.
3_03.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας, Νότια Είσοδος. Μαρμαρόστρωτη πλατεία
Την ίδια εποχή, βορείως του decumanus, στη συμβολή με τον cardo της οδού της Αγίας Σοφίας, κατασκευάζεται κρηναίο οικοδόμημα/νυμφαίο που εμφανίζει επάλληλες οικοδομικές φάσεις. Δραστική επέμβαση στον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης συντελείται στον 6ου αι.: ο μαρμαρόστρωτος decumanus διαπλατύνεται, τα παλαιότερα οικοδομήματα ισοπεδώνονται και στη θέση τους διαμορφώνονται πλακόστρωτες πλατείες στα κεντρικά σταυροδρόμια της πόλης. Οι επιβλητικές αυτές αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις του δημόσιου χώρου -πλατείες, στοές και κρήνες/νυμφαία- στην πορεία των κεντρικών οδών αποτελούν την τελευταία μνημειακή εικόνα της ύστερης αρχαιότητας.
3_04.jpg
Σταθμός Βενιζέλου. Ο decumanus maximus
4. ΑΠΟ ΤΙΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΕΩΣ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ  (Σταθμός Αγίας Σοφίας και Σταθμός Βενιζέλου)
4_01.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας. Βόρειο κέλυφος, βυζαντινή αγορά
Η ανασκαφική έρευνα στους δύο σταθμούς του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης αποκάλυψε τμήματα της βυζαντινής αγοράς κατά μήκος της κεντρικής οδού, της λεγόμενης Λεωφόρου ή Μέσης των Βυζαντινών.
Αποκαλύφθηκε η κεντρική χαλικόστρωτη οδός των βυζαντινών χρόνων, στο ίχνος του παλαιότερου decumanus maximus με μέσο πλάτος 5,5 έως 6,5μ. Νέοι δρόμοι με ευθύγραμμη, ελικοειδή και διαγώνια πορεία χαράσσονται ή υφιστάμενοι αλλάζουν πορεία ορίζοντας παράλληλα και την έκταση των οικοδομικών νησίδων. Οι νησίδες από λασπόκτιστα κτήρια κατέλαβαν τον δημόσιο χώρο, τα πεζοδρόμια και τις στοές της ύστερης αρχαιότητας. Πρόκειται για εργαστήρια και καταστήματα μιας αγοράς όπου παράγονταν κοσμήματα, είδη μεταλλοτεχνίας, υαλουργίας, κεραμικά κ.α΄. Πλινθόκτιστες κατασκευές, κλίβανοι, πάγκοι εργασίες, μαζί με εργαλεία, μήτρες κατασκευής κοσμημάτων, ημιτελή κεραμικά, τριποδίσκους, πιστοποιούν την παραγωγική χρήση των χώρων σε όλη τη διάρκεια της βυζαντινής περιόδου.
4_02.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας, Βόρειο κέλυφος, βυζαντινή αγορά
Κατά την οθωμανική περίοδο οι πολεοδομικές αλλαγές που διαπιστώθηκαν δεν φαίνεται να είναι ριζικές. Άλλωστε τα οικοδομικά κατάλοιπα βρέθηκαν διαταραγμένα από τα υπόγεια των κτηρίων των νεότερων χρόνων.
Το ανώτερο στρώμα που εντοπίστηκε και στους δύο σταθμούς έδωσε στοιχεία για την πολεοδομική οργάνωση της Θεσσαλονίκης κατά την τελευταία περίοδο της Τουρκοκρατίας (β΄ μισό του 19ου αι. κ.ε.),. που σηματοδοτείται από πολεοδομικές αλλαγές με στόχο τη δημιουργία μιας πόλης σχεδιασμένης σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τα κτήρια που ανεσκάφησαν, κυρίως υπόγεια, βρέθηκαν κατεστραμμένα από την πυρκαγιά του 1917 που κατέκαψε το κέντρο της Θεσσαλονίκης και αποτέλεσε το εφαλτήριο για το σχεδιασμό της σύγχρονης πόλης.
4_03.jpg
Σταθμός Αγίας Σοφίας. Μπουκαλάκια φαρμακείου από το στρώμα της πυρκαγιάς του 1917
5. Η ΔΥΤΙΚΗ ΝΕΚΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ Ο ΠΕΡΙΑΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ  (Σταθμός Δημοκρατίας και Διακλάδωση Σταυρούπολης, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός)
5_01.jpg
Σταθμός Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού. Κτερίσματα (ειδώλια, κοσμήματα, πήλινα και χάλκινα αγγεία) ελληνιστικής ταφής
Οι σταθμοί στα δυτικά χωροθετούνται στην εκτός των τειχών ύπαιθρο χώρα της Θεσσαλονίκης. Η ανασκαφική έρευνα που διεξήχθη τμηματικά ανά περιόδους, κατά τα έτη 2009 – 2012, 2016 -2017, οπότε και ολοκληρώθηκε, συμπλήρωσε τη γνώση μας διαχρονικά από τον 3ο π.Χ. αι. μέχρι τους νεώτερους χρόνους για την χωροταξική εξέλιξη της περιαστικής δυτικής ζώνης.
Τη χωροοργάνωση της περιοχής υπαγόρευσαν δύο παράμετροι: η διέλευση της κύριας οδικής αρτηρίας, της γνωστής ρωμαϊκής Εγνατίας οδού που συνέδεε τη Θεσσαλονίκη με την Πέλλα, και οι διαρρέοντες χείμαρροι. Επάλληλα χαλικόστρωτα και χωμάτινα καταστρώματα της οδού, που έφθανε έξω από τη Χρυσή Πύλη διασχίζοντας τον κεραμήσιο κάμπο και το νεκροταφείο, εντοπίστηκαν κάτω από τη σημερινή οδό Μοναστηρίου, Το τμήμα της δυτικής αρχαίας νεκρόπολης που αποκαλύφθηκε στα όρια του Σταθμού Δημοκρατίας, στη Διασταύρωση τροχιογραμμών Σταυρούπολης και στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό είναι παρόδιο και αναπτύχθηκε κατά μήκος της βόρειας πλευράς του οδικού αυτού άξονα. Οργανωμένο σε συστάδες περιλαμβάνει ποικιλία τάφων και βωμοειδών κατασκευών -συνήθως εντός ταφικών περιβόλων, εξασφαλίζοντας χώρους για νεκρώσιμες τελετές και προσφορές. Ξεχωρίζουν μαρμάρινες σαρκοφάγοι και πολυτελή ταφικά κτίσματα του 2ου μ.Χ. , 3ου και 4ου μ.Χ. αι. Η διάρκεια χρήσης της νεκρόπολης καλύπτει μια μακρά περίοδο από τον 3ο αι π.Χ. έως και τα μέσα του 4ου μ.Χ. αι., οπότε και οργανώνονται τα χριστιανικά κοιμητήρια γύρω από πυρήνες με λατρευτικά κτίσματα, ναούς και μαρτύρια. Μεταγενέστερα, και κυρίως από τον 6ο αι. μ.Χ. συνεχίζονται σποραδικοί ενταφιασμοί. που δεν συνιστούν οργανωμένο νεκροταφείο.
5_02.jpg
Σταθμός Δημοκρατίας, Βόρειο και Νότιο Ήμισυ. Γενική άποψη. Ο ναός του 5ου αι. με τα προσκτίσματα και τις βοηθητικές εγκαταστάσεις του και στα δυτικά ταφικά σύνολα σε πυκνή διάταξη
Η ανασκαφή στο σταθμό και τις εισόδους της Πλατείας Δημοκρατίας, στις παρυφές της νεκρόπολης, λίγα μόλις μέτρα έξω από τα δυτικά τείχη, έφερε στο φως εκατέρωθεν του δρόμου που οδηγούσε από την ύπαιθρο χώρα στην Χρυσή Πύλη, μεγάλα συγκροτήματα κρατικών αποθηκών κρασιού και λαδιού (πιθεώνας) και εργαστηρίων της ύστερης αρχαιότητας. Πάνω στα ερείπια του πιθεώνα, ιδρύθηκε τον 5ο αι. ναός τετράγωνης κάτοψης με ταφικό πρόσκτισμα, αποθήκες και εργαστήρια. Στα τέλη του 6ου αι. – αρχές του 7ου αι. ο ναός και οι εγκαταστάσεις του καταστρέφονται ολοσχερώς και εγκαταλείπονται. Ανάμεσα στα καθαγιασμένα ερείπιά του διανοίγονται σποραδικές ταφές. Η οικοδομική δραστηριότητα περιορίζεται στα νότια. Στους μετέπειτα αιώνες η περιοχή παραμένει αδόμητη, όχι τυχαία, άλλωστε, ονομαζόταν από τους Οθωμανούς Ҫayir, δηλαδή Λιβάδι ή Λιβάδια. Μόλις τον όψιμο 19ο αι. θα επανακτήσει την εμπορικό της χαρακτήρα, όταν στον άξονα της Λεωφόρου Μοναστηρίου χτίζονται χάνια, καταστήματα και αποθήκες.
5_03.jpg
Σταθμός Δημοκρατίας, Βόρεια και Νότια Είσοδος, Αεροφωτογραφία. Ερείπια αποθηκών και εργαστηρίων της ύστερης αρχαιότητας, εκατέρωθεν του δρόμου που οδηγούσε στη Χρυσή Πύλη
thestival.gr

ΠΚΜ: Ενημερωτικές εκδηλώσεις σε μαθητές με θέμα την οδική ασφάλεια

E-mail Εκτύπωση PDF
Σειρά ενημερωτικών εκδηλώσεων με θέμα την ασφαλή οδική συμπεριφορά θα πραγματοποιήσει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος.
Οι εκδηλώσεις απευθύνονται σε μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου των σχολείων της Θεσσαλονίκης και έχουν ως στόχο την ενημέρωση των παιδιών τόσο σχετικά με τους κανόνες ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς όσο και με την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα των ενημερωτικών εκδηλώσεων, που θα λάβουν χώρα αρχικά σε Λύκεια των δήμων της Δυτικής Θεσσαλονίκης, έχει ως εξής:
1. Στο Δήμο Κορδελιού- Ευόσμου:
Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2018 στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου (Μ. Αλεξάνδρου 57, Εύοσμος)
2. Στο Δήμο Αμπελοκήπων- Μενεμένης:
Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2018 στο Καραπάντσειο Πολιτιστικό Κέντρο (Μ. Αλεξάνδρου 22, Αμπελόκηποι).
3. Στο Δήμο Παύλου- Μελά:
Πέμπτη 1 Μαρτίου 2018 στο Πολιτιστικό Κέντρο «Χρήστος Τσακίρης» (Λαγκαδά 221, Σταυρούπολη)
4. Στο Δήμο Νεάπολης- Συκεών:
Τρίτη 6 Μαρτίου 2018 στο Παλαιό Δημαρχείο Νεάπολης (Ελ. Βενιζέλου 125, Νεάπολη).
Στις εκδηλώσεις, που θα ξεκινούν στις 11:30 το πρωί και θα ολοκληρώνονται στις 2:00 το μεσημέρι, θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ συντονιστής θα είναι ο Γιάννης Σερβετάς.
Όπως δήλωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Δημήτρης Χατζηβρέττας «πρωταρχικός στόχος του προγράμματος ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς που υλοποιούμε σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης, είναι να ενημερώσουμε τους μαθητές για τους κανόνες ασφαλείας που οφείλουμε όλοι, και ιδιαίτερα οι νέοι, να τηρούμε κατά τη διάρκεια της οδήγησης προκειμένου να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία πολλές φορές κοστίζουν ανθρώπινες ζωές. Οι ενημερωτικές εκδηλώσεις απευθύνονται σε πρώτο στάδιο σε μαθητές Λυκείων της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Θα ακολουθήσει κύκλος ενημερωτικών συναντήσεων σε μαθητές Λυκείων της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, ενώ αναμένεται να επεκταθούν και στα Λύκεια όλης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με τη φιλοδοξία και την επιθυμία το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα να καταστεί θεσμός και να πραγματοποιείται σε ετήσια βάση στα σχολεία της Π.Κ.Μ.».
thestival.gr

Σελίδα 3 από 139

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

prev
next

Ελλάδα | 21.04.2018

Νεκρό βρέφος βρεθηκε σε ακάλυπτο χωρο πολυκατοικίας

News image

Ένα νεκρό βρέφος βρέθηκε σε ακάλυπτο πολυκατοι...

Αθλητισμός | 21.04.2018

Βολευ:Το κυπελλο στον ΠΑΟΚ 3-0 τον Ηρακλή

News image

Με ανωτερότητα που «φώναζε», ο ΠΑΟΚ καθάρισε ά...

Υγεία | 21.04.2018

Το κρεμμύδι είναι με το μέρος της υγείας μας

News image

Μπορεί να κάνει «κακό» στις κοινωνικές μας σχέ...

Πολιτική | 21.04.2018

Αλέξης Τσίπρας: Το μέλλον μας δεν είναι ο φασισμός

News image

Το δικό του μήνυμα για τα 51 χρόνια από το πρα...

Αθλητισμός | 21.04.2018

Ανακοίνωση Αλαφούζου: «Αποδεχόμαστε την πρόταση της Pan Asia»!

News image

Ο Γιάννης Αλαφούζος ανακοίνωσε και επίσημα την...

Ελλάδα | 21.04.2018

Δύο νεκροί από πτώση μονοκινητήριου στη Φωκίδα

News image

  Πτώση μονοκινητήριου αεροπλάνου σημειώθηκε το...

Αθλητισμός | 21.04.2018

«Ναι» του Αλαφούζου στην Pan Asia!

News image

O Γιάννης Αλαφούζος αναμένεται στη διάρκεια τη...

Κόσμος | 21.04.2018

Κρεμλίνο:Χαιρετίζει την απόφαση της Β. Κορέας- συστάσεις σε ΗΠΑ, Ν. Κορέα

News image

Σημαντικό βήμα χαρακτηρίζει και η Μόσχα την απ...

Πολιτική | 21.04.2018

Νέα «πυρά» από την Άγκυρα: Γίνατε τόπος συγκέντρωσης εγκληματιών

News image

Συνέχεια έχουν οι επιθέσεις της Άγκυρας στην Α...

Πολιτική | 21.04.2018

ΝΔ: Δούρειος Ίππος του ΣΥΡΙΖΑ η εφημερίδα Δημοκρατία

News image

«Η εφημερίδα Δημοκρατία, που διατείνεται ότι υ...

Κόσμος | 21.04.2018

Αζερμπαϊτζάν: Νέος πρωθυπουργός ο Νοβρούζ Μαμέντοφ

News image

Το κοινοβούλιο του Αζερμπαϊτζάν διόρισε τον Νο...

Πολιτική | 21.04.2018

Στ. Θεοδωράκης: «Οι χούντες στοχεύουν στο μυαλό»

News image

Το μήνυμα του επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρου ...

Πολιτική | 21.04.2018

H δήλωση του ΚΚΕ για την επέτειο του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου

News image

Σε μήνυμά του για τα 51 χρόνια από το πραξικόπ...

Υγεία | 21.04.2018

Γιατί πρέπει να τρώμε φρέσκα φρούτα καθημερινά;

News image

Οι άνθρωποι που τρώνε φρέσκα φρούτα καθημερινά...

Αθλητισμός | 21.04.2018

Τα ματς του Σαββάτου-Τι δείχνει η τηλεόραση

News image

Αναλυτικά: 02:00 COSMOTE SPORT 4 HD Ιντιάνα...

Αθλητισμός | 21.04.2018

Ισοφάρισε σε 1-1 ο Ολυμπιακός, 79-68 τη Ζαλγκίρις

News image

Με «κατάθεση ψυχής» από όλους τους παίκτες του...

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

  • Σύνολο : 8977469

Έχουμε 162 επισκέπτες online